Православие и родолюбие: пример от Житието на св. Серафим Софийски Чудотворец

Житието на св. Серафим (Соболев) Софийски Чудотворец ни обръща внимание върху обстоятелството, че е угодно Богу човек да почита и закриля ближните от своя род, а не под един или друг предлог да враждува с тях или дори още по-лошо – да воюва с тях.

Господ призовава хората към любов помежду им и в Св. Предание ни разкрива, че естественият ред, по който се израства в любов между хората върви от по-малкото към по-голямото, от по-лесното към по-трудното и от естествено вродената привързаност към възпитаването и постигането на любовта като добродетел. Естественият ход на този процес следва линия, подобна на тази: семейство – род – съотечественици – всички ближни. Вродената привързаност е Божий дар, основа и предпоставка за опознаване плодовете на любовта към ближните и трябва да бъде правилно употребена за възрастване във взаимопочитането и любовта между хората и в добродетелите, свързани с тези прояви.

Мирът и взаимоуважението в семействата възпитава, съгрява и е предпоставка за мир в родното населено място; мирът, взаимоуважението и взаимното зачитане в едно населено място го превръщат в пример и миротворец за цялата околия и т.н. В тази връзка Житието на св. Серафим Софийски Чудотворец разкрива, че раздорите, крамолите и особено насилието между родственици не са угодни на Бога, дори и при външно благовидни предлози. Примерът от Житието касае отношенията между съотечественици и по-специално руските емигранти (свещеници и миряни), които са склонни да се молят за победа или да се сражават на страната на хитлеристка Германия срещу Съветския съюз, за да свалят комунистическата власт, печално известна със своето богоборчество и преследване на християните. Св. Серафим обаче категорично отказва да подкрепи такова поведение, независиво от предлога за борба с кървавото безбожие на властта в СССР. В Житието му това негово отношение е предадено кратко така:

През годините на Втората световна война България била съюзник на Германия. През тези години някои руски свещенослужители са били за победата на Германия и даже се молели за това. Обаче архиепископ Серафим никога не е служил молебен за победа на Германия, а освен това категорично отказвал да благославя руските емигранти за борба против Русия, казвайки, че да воюваш срещу родината си – това е грях.

Свързани публикации:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Post

Представяне на книгата на проф. Цочо Бояджиев „Зимата през Средновековието“Представяне на книгата на проф. Цочо Бояджиев „Зимата през Средновековието“

Източник: Зимата през Средновековието | Представяне на книгата на проф. Цочо Бояджиев | Facebook … На 15 март 2023 г. от 18 часа в Театралната зала на СУ (Ректорат, вход

Беседа на тема „Подвигът на българските светии“ ще се проведе в столичния храм „Св. ап. Андрей Първозваний“Беседа на тема „Подвигът на българските светии“ ще се проведе в столичния храм „Св. ап. Андрей Първозваний“

Източник: Подвигът на българските светии | Facebook … В столичния храм „Св.ап. Андрей Първозваний“ (ул. „Опълченска 112“) ще се проведе беседа на тема „Подвигът на българските светии“. Събитието е част от

Размисли – за ползите от познаване на българската православна духовна култураРазмисли – за ползите от познаване на българската православна духовна култура

Георги Канев Времената, в които живеем са дни на небивал технически напредък, удобства и улеснена комуникация. Това са обаче и времена с много и разнопластови проблеми. Тези проблеми касаят почти